keskiviikko 16. syyskuuta 2015

Kreeta, Agia Marina

Blogin tiivis päivitystahti hyytyi viime viikolla hyvästä syystä. Lähdimme nimittäin pitkittämään kesälomaamme Kreetalle. Vauvan kanssa halusimme päästä helpolla ja mennä tuttuun paikkaan, niinpä päädyimme pitkästä aikaa pakettimatkaan. Kohteena oli Agia Marina ja hotellina Isida Village.

Hotelli oli oikein mukava ja rauhallinen, taidettiin säästyä pahimmalta Bamse-meiningiltä kun sesonki alkoi olla jo ohi. :) Hotellissa oli ravintolan lisäksi toisella altaalla Gyrosbaari, jota tuli käytettyä allaspäivinä ahkerasti. Molemmista sai reissun parhaimmmistoon pääsevää sapuskaa, mitä ei voi kovin monesta hotelliravintolasta yleensä sanoa. Hotellin baarista sai myös laajan valikoiman paikallisia viinejä ja baarimikoilta ilmaisia mojito-kannuja iltapaladrinksun yhteydessä... :O Tässä vaiheessa iltaa minä olin jo valitettavasti nukkumassa vauvan kanssa...

Oikein kelpo hotelli siis, suosittelen lämpimästi! Ainoa miinus siitä, että nettiyhteys oli huoneessa väliin aika kehno. Sitä kuitenkin kompensoi se, että pääsimme tuonne korkeimpaan huoneistoon mistä oli hienoimmat näköalat merelle. :)

Pääallasalue. Me tosin olimme joka kerta pienemmällä ja rauhallisemmalla altaalla.
Viihtyisä hotellibaari.
Hotellin Gyrosbaarin gyroslautanen.
Testissä paikallinen valkoviini.
Allasnaposteltavaa.
Merinäköala huoneesta oli kiva yllätys!
Edellisellä Kreetan reissulla olimme Kalamakissa, joka on Agia Marinaa huomattavasti pienempi kylä. Tällä kertaa halusimme kuitenkin paikkaan, jossa ei tarvinnut kävellä pitkiä matkoja iltaruokapaikkoihin. Tähän tarkoitukseen Agia Marina oli oikein hyvä paikka. Yllätyksekseni sieltä löytyi aika paljon nuorten ylläpitämiä trendikkäitä baareja ja ravintoloita. Valitettavaa oli, että osa näistä ei tainnut olla kreikkalaisten omistamia/ylläpitämiä.

Kummityttö istui hyvin Mamma mia -baarin tyyliin. :P
Nymfi, astetta fiinimpi ravintola.
Nymfi.
Nymfistä sai myös paikallista artesaaniolutta.
Kreikkalainen salaatti. Parasta.
Vuokrasimme auton kolmeksi päiväksi, joista ensimmäisenä hurautimme Rethymnoniin. Söimme siellä lounasta ja kiertelimme tovin kauppoja. Kaupunki on erittäin kiva, mutta satama-alue niin tukkoinen ettei sinne oikein viitsinyt etenkään vaunujen kanssa tunkea. Vaikka Rethymnonissa oli monia viehättäviä kujia, äänestimme Hanian yksimielisesti kivemmaksi kaupungiksi näistä kahdesta.

Rethymnonin satama.
Rethymnonin rantsussa ei ollut ruuhkaa.
Rethymnon.
Ajelimme takaisin Agia Marinaan maisemareittiä vuoristossa, jossa maisemat olivat huikeat. Pysähdyimme uimaan Kournas -järveen, joka ympäröivine vuorineen ja vihertävän turkoosine vesineen oli kaunista katseltavaa.

Tyttynäkin pääsi kastelemaan varpaansa järveen.
Järvellä olisi päässyt polkuveneilemään ja katselemaan järvessä asustelevia kilpikonnia.
Ranta ei ollut kummoinen, mutta vesi oli kirkasta.
Kournas-järven kupeessa myytiin paljon keramiikkaa.
Toisena autoilupäivänä menimme Elafonisi-rannalle, jossa kävimme jo edellisellä reissulla. Sielläkin oli syyskuussa jo suht. hiljaista. Liekö porukka vienyt kesän aikana vaaleanpunaista hiekkaa matkamuistoina kun sitä tuntui olevan niin paljon vähemmän kuin edellisellä kerralla. :) Hieno paikka se oli kyllä edelleen, mutta ehkä näin kahden kerran jälkeen jo nähty.

Elafonisin laguuni.
Elafonisi.
Elafonisin vaaleanpunainen rantahiekka.
Kolmantena päivänä emme jaksaneet ajella minnekään kauas, mutta iltapäivällä teimme ex tempore -retken lähellä sijaitsevalle viinitilalle. Karavitakisin isäntä (?) antoi meille supertehokkaan kierroksen tilalla ja maistatti sitten osan tilan tuotannosta. Olisin ehkä odottanut vähän enemmän syyskuussa viinitilavisiitiltä, koska viinin valmistus on juurikin nyt käynnissä. Ehkä juuri siksi herra oli niin kiireinen ettei ehtinyt jäädä jorisemaan pitemmästi... No mutta, hurisevat viinitankit tuoksuivat huumaavalta ja maistellut viinit olivat hyviä. Niitä tuli tuotua kotiinkin asti jokunen pullo.

Karavitaksen viinitila.
Haniassakin piti tietysti käydä, tällä reissulla tosin vain yhtenä päivänä. Shoppailimme kauppahallista tuliaisia - muutama litra oliiviöljyä ja pari pussia mausteita - ja satamassa piti käydä tietysti myös. Lounasta söimme tosin hieman syrjemmällä kujalla, koska satamaravintoloitten sisäänheittäjien suomifraasit eivät meihin oikein uponneet...

Hanian satama.
Hania.
Hanian kauppahallissa oli tekemisen meininkiä.
Hanian kauppahalli.
Grillattua fetaa.
Saganaki-juustoa.
Hania.
Yksi päivä vietettiin Agia Marinan rannalla. Ranta oli itse asiassa yllättävän hyvä, mutta vaihteli paljon, joten ihan ensimmäisestä kohdalle sattuvasta paikasta ei rantsuun välttämättä kannata mennä. Toisessa päässä kylää ranta oli pikkukiviä, mutta itään päin mentässä hiekka hienoni ollen lopulta niin hienoa että se oli pakkautunut kovaksi. Se sopi meille, koska pystyin kärryttelemään rannalla - astetta mukavampi päiväunittelukävely!

Agia Marinan ranta.
Ensimmäisenä paikalla! Tarjolla oli myös leveämpiä parisänkyjä, jollaisessa me köllöttelimme.
Tyttynä rannalla.
Sangriaa!
Söimme yleensä ns. yläkylällä, koska halusimme välttää pahimmat turistirysät rantatien varrella. Yhden kerran täytyi kuitenkin päästä syömään rantaravintolassa, ja siihen tarkoitukseen valikoitui Casa di Mare -ravintola. Ihan kelpo paikka, etenkin T:n mustekala oli hyvää ja mureaa. Ja kissat söpöjä!

Kissat haistoivat meidän tilaamat pikkukalat.
Lonkeroa.
Yksi monista reissun aikana nautituista souvlakeista.
Viikko oli kaiken kaikkiaan oikein mukava ja rentouttava. Tyttö ei vaikuttanut olevan kuumuudesta moksiskaan, päiväunet maittoivat vaunuissa ihan niinkuin kotonakin. Yörytmi ei poikkeavasta viikosta juurikaan heilahtanut ja lennotkin meni paljon paremmin kuin uskalsin toivoakaan. Vauvankin kanssa voi siis hyvin matkustaa, ainakin meidän vauvan.

Siitä huolimatta en ehkä lähtisi vauvan kanssa matkalle sellaiseen kohteeseen, jossa minulla olisi itselläni kovia odotuksia esim. ruoan tai nähtävyyksien suhteen. Kreikka, jossa ruoka on joka paikassa perushyvää ja tekemiseksi riittää altaalla tai rannalla loikoilu on oikein passeli kohde. Siellä ei tarvi särmätä hyvien ravintoloiden tai suurien elämysten etsimisessä. Voi vaan relata ja nauttia lämpimästä ilmasta, uimisesta ja siitä ettei tarvi itse kokata ruokiaan.

1. Voi että! Olipa kiva katsella ja lueskella tätä postausta :) Tuli niin elävästi mieleen viimeisin Kreikan reissumme ja olimme myöskin juuri Agia Marinassa. Ihastuttiin myös Haniaan kovasti ja sinne on kyllä päästävä joskus vielä uudelleen :)

1. Mä mietin, että jos joskus menisi vielä Kreetalle niin voisi mennä siihen ihan Hanian kylkeen, Agi Apostoli vai mikähän siinä olikaan? Siihen, josta Hania on kävelymatkan päässä. :)

2. Ihan alkoi huvittaa, miten monta yhteensattumaa osui kohdalle, kun Glorian r&v:stä kuvasi bongasin. Asuinalue, viime kesän lomakohde, ruokaintoilu (mulla on myös ruokablogi tämän toisen lisäksi) näin niin kuin alkuun :) Hymyillään jos törmäillään ;)

1. :D Kivaa että löytyy muitakin bloggaajia Puistolasta! Pitäisi melkein järjestää puistolalaisten bloggaajien tapaaminen! :)